1. Afspraak maken
Na het ontvangen van de opdracht maken we een afspraak om de woning te bekijken. Er wordt een opdrachtbevestiging en een afspraakbevestiging gestuurd. Er kan een directe koppeling met een tussenpersonen of een geldverstrekker worden gemaakt
2. Opname woning
Tijdens de opname van de woning worden er foto’s gemaakt en maten opgenomen. Ook wordt er gekeken naar de locatie, de bouwkundige staat, het onderhoud en de afwerking van de woning.
3. Marktonderzoek
De marktwaarde wordt bepaald aan de hand van de vergelijkingsmethode. Voor het bepalen van de marktwaarde wordt er gekeken naar recente transacties van vergelijkbare woningen.
4. Uitwerking
Op kantoor wordt het rapport uitgewerkt en worden door ons diverse bronnen geraadpleegd, waaronder de kadastrale gegevens, het energielabel, het bestemmingsplan en de bodeminformatie.
5. Validatie (NWWI)
Als wij het rapport hebben afgerond controleert het Nederlands Woning Waarde Instituut of het taxatierapport voldoet aan de gestelde strenge kwaliteitseisen.
6. Rapport gereed
Zodra het rapport gereed is ontvangt de opdrachtgever een bericht en kan er eenvoudig betaald worden via iDeal. Vervolgens ontvangen de opdrachtgever en eventueel de tussenpersoon het digitale rapport per e-mail. In overleg kan de betaling ook via de notaris bij het transport van de akte plaatsvinden.